PROSJEKTER

Spesialnummer om ledelse i barnehagen

Ledelse er en viktig driver for kvalitetsforbedring, utvikling og utøvelse av pedagogisk arbeid i barnehagen. Det er økende interesse for å få en bedre forståelse av hvordan barnehageledelse utøves og erfares i ulike kontekster, og for hvordan ledelse kan påvirke kvaliteten på tjenestene.

Dette temanummeret om barnehageledelse har sitt utspring fra Norsk barnehageforskningskonferanse i 2022, hvor hovedtemaet var ledelse i en barnehagekontekst. I forbindelse med konferansen tok vi i koordineringsgruppen for Norsk nettverk for forskning på barnehageledelse (NelBa) initiativ til temanummeret som ledd i arbeidet med å styrke forskningen på barnehageledelse. Vi ønsket samtidig et nordisk blikk, som nettopp Nordisk tidsskrift for barnehageforskning innbyr til. Artiklene som presenteres spenner bredt både tematisk og geografisk, med bidrag både fra Norge, Sverige og Finland.

Hensikten med temanummeret er å stimulere til diskusjon ved å presentere artikler med en bred variasjon av teoretiske og empiriske fokus og metodiske tilnærminger

Vol 21 Nr. 2 (2024): Barnehageledelse | Nordisk barnehageforskning